niedziela, 4 marca 2012

Duch czasów

Miałem ostatnio chwilę czasu na nadrobienie zaległości filmowych. W związku z powyższym zdecydowałem się na obejrzenie filmu pt "Zeitgeist - Addendum". Film ten leżał w mojej poczekalni od dłuższego czasu. Pierwszym moją reakcją było przerażenie. Od dawna wiedziałem (pewnie jak wszyscy ), że system który zaprojektowana z myślą o społecznym dobrobycie w rzeczywistości nie działa tak jak powinien. Jest dysfunkcjonalny i pogłębia rozwarstwienia społeczne za pomocą sprytnych mechanizmów o których być może i wiemy ale ze względu na jego zawiłości nie do końca rozumiemy. Film świetnie opowiada o tych mechanizmach, podaje przykłady a autorzy filmu przeprowadzają wywiady z ludźmi, którzy rzekomo uczestniczyli w działania ów mechanizmów. Od dawna zadawałem sobie pytanie jak to możliwe, żeby pieniądze były cały czas pożyczane i nikomu to nie przeszkadza. Doszedłem do wniosku, że tak naprawdę to my wszyscy pracujemy za obietnice. Ktoś gdzieś obiecał komuś, że zapłaci za coś, ale skoro nie miał pieniędzy to pożyczył od banku, który to pożyczył je z kolei od rządu, który to z kolei je wydrukował. Częstym przykładem ekwiwalentu tych pieniędzy są obligacje, czyli papierki na których instytucja emitująca te papierki zobowiązuje się do ich wykupienia po określonym czasie za ich wartość nominalną plus z góry ustalone odsetki. A gdy przychodzi do ich wykupienia instytucja emituje następne obligacje, itd. Chodziły mi po głowie pewne szalone pomysły (jak np. wysłanie do skarbówki oświadczenia, że od dziś będę płacił podatki moimi własnymi obligacjami :-)I tak po pewnym czasie zetknąłem się z "Zeitgeist". Szokiem nie była dla mnie informacja jak jest, tylko jak proste jest to co jest, jak łatwo jest manipulować ludźmi. Z punktu widzenia nabytej wiedzy inaczej postrzegam teraz problem Grecji i jej zadłużenia. Ciekawe kto tak naprawdę sprawuje teraz kontrolę nad tym krajem? Banki? Unia Europejska? A może wielkie konsorcja które za kurtyną czekają na kontrolowane bankructwo i nakazy przywódców UE (którzy de facto trzymają Grecję na smyczy w postaci pomocy finansowej) by Grecja zaczęła spłacać długi i prywatyzować kolejne sektory gospodarki. Wtedy to wkroczą ze swym kapitałem... System monetarny jest rzeczywiście skorumpowany w ekstremalnych rozmiarach. Bardzo zainteresowała mnie sprawa niejakiego Jerome'a Daly. Zeitgeist przytacza jego osobę w kontekście sprawy jaką założył bankowi The First National Bank of Montgomery. Bank odebrał mu dom ponieważ Daly nie spłacał hipoteki. W związku z tym Daly oskarżył bank o to, że tak naprawdę nie pożyczył mu pieniędzy które posiadał, ale wykreował je w momencie udzielania kredytu. Polecam poczytać w internecie. Jednym z mniej wiarygodnych puktów filmu był dla mnie fragment w których wypowiada się Jacque Fresco autor The Venus Project. Neguje on system monetarny i forsuje swój pomysł na system oparty na surowcach ziemii. Skojarzenia wędrują w kierunku XIX wieku i komunizmu. System Fresco choćby nawet i jeden z najlepszych nie bierze pod uwagę że żaden człowiek nie jest taki sam i przemilcza nasze "brudne" cechy jak pazerność. Reasumując film zrobił na mnie ogromne wrażenie i mam zamiar obejrzeć kolejne dwie jego części w niedalekiej przyszłości. Polecam wszystkim, którzy poszukują wiedzy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Daj sobie szansę

 Miałem zamiar pisać tutaj częściej, ale niestety nie zrobiłem tego iw 224 roku jest to mój pierwszy wpis. Ma to swoje negatywne strony. Za ...