niedziela, 2 lutego 2020

4 - Słowo na niedzielę

Dałem się zwieść percepcji. Doznałem strasznie dziwnego uczucia, w którym uświadomiłem sobie, że wysłany sygnał odebrałem w sposób zupełnie inny niż nadawca miał na myśli. I tak sobie pomyślałem, że być może nie był to pierwszy raz kiedy na podstawie domysłów i niedopowiedzeń zbudowałem obraz inny niż rzeczywistość.
Zastanawiam się jak często dajemy się oszukać.
Ciężko jest w dzisiejszym świecie wierzyć w cokolwiek. Non stop jesteśmy atakowani sprzecznymi informacjami. Z jednej strony mamy np. tych, którzy mówią, że planecie grozi zagłada, bo klimat się zmienia i musimy podejmować kroki by nie przyczyniać się do szybkości w jakiej ta zmiana następuje, a z drugiej strony mamy tych, którzy utwierdzają nas w przekonaniu że człowiek nie ma wpływu na zmianę klimatu. Jedna strona polskiej polityki przekonuje, że budują kraj mlekiem i miodem płynący, podczas gdy druga krzyczy o totalitaryzmie. Każdy podpiera się jakimiś dowodami na poparcie swoich założeń. I w tym gąszczu zagmatwań na dodatek oszukuje mnie moja własna percepcja. A może po prostu zaczynamy przywykać do sytuacji, kiedy nie umiemy rozróżnić prawdy od kłamstwa i prawdą staje się bardziej przekonujący argument.
Czytam taką książkę - Paradoks szympansa. Autor próbuje w zrozumiały sposób przybliżyć jak funkcjonuje umysł (to tak w wielkim uproszczeniu). Tytułowy szympans to ta część naszego umysłu, która jest odpowiedzialna za instynkt pierwotny, za przetrwanie. To, co jest głęboko w nas zakorzenione. Książka jest bardzo ciekawa, ale wymaga czasu. Nie jest do przeczytania na jednym tchu. Przynajmniej nie dla mnie.

* * *

Powiedział kiedyś Schopenhauer, że świat jest naszym wyobrażeniem. I tak sobie myślę, że miał stary pierdziel rację. Zróbmy sobie taki krótki test i poświęćmy dziesięć minut tej niedzieli zastanawiając się nad tym co myślimy o sobie, o świecie i o innych. Jak bardzo nasze myśli i wyobrażenia budują nasze życie. W jak wielkim stopniu myśli budują to w jaki sposób postrzegamy świat. Bo to jak go postrzegamy w wielkim stopniu wywiera wpływ na to jaki rodzaj interakcji z tym światem podejmujemy. Warto nad tym pomyśleć. Warto się nad tym zastanowić. Początek zmiany ma miejsce w naszej głowie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Brak

Czasem brak jest również treścią. Czasem milczenie potrafi krzyczeć.