niedziela, 6 września 2009

"Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy"

Interesowalem sie swego czasu bardzo filozofia, teraz pozostalo zainteresowanie jdnak w stopniu troszke mniejszym. Studiujac filozofie mialem okazje natknac sie na zdanie ktore w polaczeniu z pewnymi czytanymi przeze mnie w tamtym czasie dzielami wywolalo mala burze w moim umysle. Zdanie to brzmi "Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy" i zostalo najprawdopodobniej wypowiedziane przez Protagorasa. Gdyby zastanowic sie nad tym zdaniem glebiej, mysle ze Protagoras mial racje i zdanie to wypowiedziane jakies 2500 lat temu ma zastosowanie do dzisiaj. I na tym polega jego uniwersalnosc. Kluczowym wg mnie jest fakt ze odnosimy sie do kazdego istnienia ludzkiego z osobna. Dopuszczamy roznorodnosc. Niektore systemy filozoficzne o ty zapominaja. Kazdy czlowiek widzi swiat inaczej. Nie ma dwoch ludzi ktorzy patrza na wszystko tak samo. To co mnie zdaje sie przerazajace i straszne dla innego moze byc podniecajace i zabawne. W dzisiejszym swiecie, gdzie nie ma wiele zrozumienia dla innosci i odrebnosci powyzsze zdanie w polaczeniu z empatia moze zdzialac cuda. Nie mozna jednak bezkrytycznie przyjmowac pogladu, lub tez mozna go bezkrytycznie przyjmowac aczkolwiek nie zgadzac sie na to zeby zrozumieniu tego zdania towarzyszyla akceptacje i przyzwolenie na calkowita wolnosc, gdyz w sytuacji takiej dopuscimy do usprawiedliwiania zbrodniczych czynow takich jak np. Holokaust.
Niemniej jednak gdy pomyslimy o tym iz czlowiek jest miara wszystkich rzeczy byc moze szybciej przyjdzie nam zrozumiec drugiego czlowieka.
I tego nam wszystkim zycze...

2 komentarze:

  1. Witam! Mam problem, muszę udowodnić myśl Protagorasa " Wszystkich rzeczy miarą jest człowiek", więc mam pytanie, jakie dzieła czytałeś? (... zdanie które w połączeniu z pewnymi czytanymi przeze mnie w tamtym czasie dziełami wywołało małą burze w moim umyśle. ) Z góry dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Może to i głupie ale prawie wszystko co czytałem skłoniło mnie ku stwierdzeniu, że Protagoras miał rację.
    Chodzi tu mniej u naukowe potwierdzenie jego myśli, a raczej a pewną konkluzję. Nasza moralność jest określana przez nas samych.

    OdpowiedzUsuń

Daj sobie szansę

 Miałem zamiar pisać tutaj częściej, ale niestety nie zrobiłem tego iw 224 roku jest to mój pierwszy wpis. Ma to swoje negatywne strony. Za ...